Roadtrip Part 2 – Det er nemmere at opleve Venedig fra en Gondol end fra en klapvogn!

Italien here we come (i vores Hybridbil)

Vi vinkede farvel til VM-vinderne i Tyskland og ilede efter to dage videre, her til det dejlige Venedig i Norditalien. Landskabet gennem Østrig var ganske aldeles vidunderligt. Bjerglandskaber og store skove vakte børnenes begejstring og turen mod det varmere klima gik fuldstændig gnidningsløst. Det tog os ca. 6 timer at tilbagelægge de ca. 650 kilometer og der var indlagt en lille pause. Vi kørte ca. 730 km. Primært på motorveje på en fuld tank.

DSC_0022

Bilen kører fortsat godt og automatpiloten er stadig en favorit. Dog savner vi efterhånden nogle rullegardiner til ungerne på bagsædet. Solen skinner meget i sydeuropa og vi har ikke fået de sædvanlige sugekopmonterede “gardiner med.” Airconditioningen er et must, men vi savner ikke det fine glastag, som man kan købe med. Det fungerer fint uden og jeg tænker, at den megen sol fra oven kunne blive træls i længden.

IMG_6014

Så spørgsmålet er, hvor anvendeligt det er, men jeg har selvfølgelig ikke prøvet det og kan derfor ikke udtale mig konkret om det. Vi kører i gennemsnit 21 km. På en liter benzin i en FULDT pakket hybridbil på Motorvejen. I byerne forsøger vi fortsat, at holde os under de 60 km/t. Så vi kan køre på rent el. Når dette sker, mærker vi i høj grad, at vi sparer på brændstoffet! Hybridbilen kommer virkelig til sin ret i byerne og den manglende motorlyd er ikke savnet! Tværtimod føles det fedt at være lydløs, særligt når man sent triller ind på en sovende campingplads og helst vil være så diskret som muligt.

DSC_0092

Venedig, dyr i drift og ikke for de gangbesværede

Vi ville gerne have kørt ind i Venedig, men det kan man desværre ikke, da der som bekendt ingen veje er i Venedig. Derfor tog vi bussen over den lange bro, hen til byen og derfra gik vi rundt med to børn, Babyjogger (City Mini GT) klapvogn, rygsæk og kamera. Og denne konstellation skulle virkelig komme til at stå sin prøve.

DSC_0125

Venedig er nemlig hverken en handicap-, ældre- eller børnevenlig by. Hvis man er gangbesværet og ikke er terrængående, når det kommer til trapper får man sin sag for. Der er ingen ramper til klapvogne og kørestole og der er ingen nemme løsninger. Vi gik friske til biddet og bar klapvognen (både med og uden sovende børn), henover alle de små og store broer, som er placeret ved hvert gadehjørne. At have en klapvogn med på slæb er derfor ikke lige sjovt, men babyjoggeren gjorde det trods alt godt. Den vejer ikke meget og med to voksne kunne vi snildt løfte den henover broerne (selv når der sad to børn i). Vi nød godt af, at den kan manøvres med en hånd (så vi kunne have shoppingposer i den anden hånd).

DSC_0104

Og selvom ungerne nok godt kunne have gået de 3-4 kilometer selv, så var det rart med et hvil i vognen, da Venedig absolut ikke er et sted, der huser mange bænke. I det varme klima, var det virkelig rart, at der i vognen er et net, som lukker masser af luft ind til det sovende barn, ved hovedet. Dette kan dog lukkes til, med et indbygget slag, hvis det bliver køligere. Super smart!

DSC_0139

Derefter skal det dog siges, at Venedig er et fantastisk sted, som uden tvivl skal opleves. Jeg kender ingen byer i den liga og alle de små og store kanaler, samt de smukke huse, må opleves hvis man vil have en oplevelse udover det sædvanlige. Jeg havde på forhånd drømt om den traditionelle gondoltur, men med turistpriser på ca. 650 kroner pr. gondol, valgte vi at tage den noget billigere sejltur på Canal Grande, med den fyldte færgebus.

DSC_0067

DSC_0066

Dette var også en virkelig god oplevelse og en fin erstatning til den ellers så dyre gondoltur. Dog kom vi så ikke ind at sejle i de små kanaler, og hvis dette er et must, kunne man have sparet penge på gondolerne ved, at snubbe en bådtaxi.

DSC_0110

Maden i Venedig er fantastisk og den italienske is, lever også op til sit omdømme her i moderlandet, og med en luftfugtighed på op til 80 procent her i Venedig, er der rigeligt behov for at spise masser af gelato.

DSC_0098

Teltet på lille, venetiansk campingplads.

Vi bor på en lille hyggelig Campingplads lige udenfor Venedig og boede meget tæt på de andre teltcampister. Vi ankom sent om eftermiddagen og boede side om side med de sævanlige små klapoptelte. Naboerne spærrede derfor øjnene lidt op da Ole hurtigt begyndte at pumpe luft i vores telt og et minut senere stod det oprejst.

DSC_0047

Vi nyder at kunne stå fuldt oprejst inde i det og denne gang nyder vi godt af flere uafprøvede features. En af de ting, vi afprøver med stor succes er, Outwells kabelføringssystem. Vi havde medbragt en af vores IQ-foldelamper, en pære og en ledning. Vi foldede en lille lampe rundt om pæren og førte ledningen igennem velcro stykkerne ude langs telt dugen og op i loftet, hvor vi så kunne hænge ledningen og lampen i den lille ring, Outwell med snilde, har sat op i loftet.

IMG_5998

Det er et hit med belysning til kortspillene hver aften, når mørket er faldet på. Derudover er kabelindgangen i bunden af teltet også et hit, så man ikke falder over ledningerne hver gang man skal ind og ud. Outwell har generelt tænkt over et hav af små detaljer og vi er virkelig imponerede over hvor meget de har tænkt på, at gøre teltet fuldt ud anvendeligt og praktisk både i sol og regn, til børn og voksne.

IMG_5996

Om natten har vi grundet det varme klima, sovet med åben “dør” og kun haft myggenettet lynet ned. Så har vi lagt ungerne til at sove i den del af sovekabinen, hvor vi kunne lyne en halvvæg op, så de ikke vågnede for tidligt, grundet sollyset. Det er så smart og praktisk, at man selv kan beslutte om væggen skal være oppe eller nede.

IMG_6013

Næste stop Camping Rubicone 2,5 timer sydpå ned langs østkøsten. Vi pakker teltet sammen og kører afsted i dag. Vi skrives ved!

Tags from the story
, ,
More from Ann-Alicia Thunbo Ilskov

Daim-Is

6 personer Ingredienser Bund 3 æggehvider 150 g. sukker 150 g. finthakkede...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *